ورود

ثبت نام

ورود

ثبت نام

شنوایی سنجی و تأثیر آن در تشخیص اتیسم


شنوایی سنجی با اُدیو متری (Audiometry) به معنی اندازه گیری میزان شنوایی با استفاده از دستگاه شنوایی سنجی است که ماحصل آن به شکل شنوایی نگاره یا اُدیوگرام Audiogram ثبت می‌گردد. این روش امکان تشخیص، نوع، شکل، میزان، یکطرفه و یا دوطرفه بودن و قرینگی ک شنوایی است. ولی دلیل کم شنوایی و یا ناشنوایی را مشخص نمی‌کند.

مشکلات شنوایی اغلب با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند. تقریباً 25 درصد از افراد بالای 50 پنجاه سال با مشکلات شنوایی به صورت کم شنوایی و از بین رفتن شنیدار مواجه هستند.

تست شنوایی سنجی چیست؟

در واقع تست شنوایی سنجی یکسری روش‌های است که عملکرد دریافت صدا به‌وسیله گوش را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این روش اُدیوگرام شدت و تن صدای دریافتی توسط فرد مورد آزمایش را بررسی کرده تا اختلالات تعادلی و دیگر مشکلاتی که مربوط به گوش داخلی است را شناسایی کند. این آزمایش باید توسط متخصص این امر صورت گیرد.

روش شنوایی سنجی Audiometry Test

روش‌های متفاوتی برای تست اُدیومتری انجام می‌گیرد یکی از مهم‌ترین این روش‌ها، IPTA است. یک نفر متخصص به همراه دستیار خود پشت دستگاه اُدیومتر نشسته و بیمار در اتاقی که از لحاظ آکوستیک مناسب سازی شده است قرار گرفته و از طریق هدفون صداهای آرام را می‌شنود در این آزمایش صداهای بوق می‌آید و گاهی متخصص آزمایش‌های گفتاری انجام می‌دهد تا میزان دریافت‌های شنیداری گوش فرد مورد بررسی قرار گیرد.

انواع آزمایش‌های شنوایی سنجی

  1. تست ABR
  2. تست آکوستیک OAE
  3. تست کورتیکال شنوایی

شنوایی و اختلال طیف اتیسم

آنچه که برای تمامی والدین به هنگام شناسایی اختلال فرزند خود مهم قلمداد می‌کنند صحت سلامتی در صورت تست شنوایی سنجی می‌باشد. چرا که افراد دارای اخلال طیف اتیسم به صداها واکنش نشان نمی‌دهند؛ و یا بیش از حد واکنششان می‌دهند که به آن یکپارچگی شنیداری میگویند. دیده شده که کودکان اتیستیک، هنگام قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا آزار دهنده واکنش‌های غیر عادی انجام می‌دهند و یا سعی می‌کنند از آن محیط دور شوند و این بسیار برای خانواده‌های فرزند اختلال طیف اتیسم دشوار است.

مشکلات حسی اتیسم

چگونه مشکلات حسی کودک اتیستیک را با استفاده از درمان یکپارچگی حسی انجام دهیم. طبق تحقیقات انجام شده توسط متخصصان و پژوهشگران و شواهد خانواده‌ها افراد دارای اختلال طیف اتیسم در بسیاری از موارد درک و تجربه متفاوتی از حواس پنج گانه خود دارند. تعداد کثیری از متخصصان بر این باورند که درک متفاوت حسی به محرک‌ها در افراد اتیستیک علت اصلی سردرگمی، انزوای اجتماعی و مشکلات تعاملی ارتباطی و شناختی را به همراه می‌آورد؛ که مشکلات حسی شنیداری از مهم‌ترین این عوامل به حساب می‌آید

مشکلات شنیداری اتیسم

به یاری از افراد دارای اختلال طیف اتیسم کمی یا بیشتر به این مشکل (شنوایی) مبتلا هستند. مشکل اختلال شنیداری افراد اتیستیک را از تمرکز بر روی مسائل پیش رو ناتوان می‌کند. البته این به این معنی نیست که او صداها را واضح نمی‌شنود بلکه او قدرت شنوایی بالایی نیز دارد که حتی صداها با فرکانس پایین را نیز می‌شنوند در این افراد مشکل شنیداری در یک کلمه یا دو کلمه ایجاد مشکل نمی‌کند بلکه در یک جمله ساده کلمات با صداهای مزاحم ادغام شده و معنی کاملی را به کودک دارای اختلال طیف اتیسم نمی‌دهد؛ که به این دسته از افراد دارای اختلال شنیداری hyperactive یا آستانه شنیداری بالا میگویند.

مشکلات پردازش شنیداری در اختلال طیف اتیسم

مشکل اصلی در پردازش شنیداری در افراد داری اختلال طیف اتیسم هنوز به درستی مشخص نشده است اما آنچه مسلم است اگر کسی تحت درمان و بررسی قرار بگیرد قابل کنترل است. مشکلات پردازش شنیداری در افراد اتیستیک بر سایر مشخصات رفتاری فرد مانند اضطراب، سردرگمی، قرار گیری در موقعیت اجتماعی، بی توجهی و در ضعیف مفهوم جملات تأثیر مستقیم دارد. اثر گذارترین مشکل در پردازش شنیداری این است که دستور پذیری افراد اتیستیک را دچار اختلال می‌کند، دنبال کردن گفتگوها، عدم درک تصاویر انتزاعی، جهت یابی و مشکل در حافظه کوتاه مدت.

چرا این اتفاق عدم یکپارچگی حسی را در فرد دارای اختلال اتیسم رقم میزند؟

منطقه هیپوکامپ در مغز مسئول ورودی‌های حسی و نیز یادگیری حافظه است. اطلاعات ورودی از حواس مختلف وارد هیپوکامپ شده و پس از پردازش در آنجا به مناطق مختلف کورتکس مغز می‌روند تا در حافظه بلند مدت ذخیره شوند؛ که این امر در افراد اختلال طیف اتیسم به درستی پس از پردازش در هیپوکامپ وارد حافظه بلند مدت نمی‌شود. بهترین روش درمانی که برای کنترل افراد اختلال طیف اتیسم و تمامی کسانی که عدم یکپارچگی شنیداری دارند، روش صوت درمانی یا (AIT) می‌باشد. البته ناگفته نماند که باید قبل از درمان بدانیم که فرد دارای اختلال طیف اتیسم یادگیرنده شنیداری است یا دیداری.

روش صوت درمانی (AIT)

یادگیرنده شنیداری یعنی آن دسته از افراد هستند که با شنیدن و فرمان شنیداری آموزش می‌پذیرند؛ اما برخلاف یادگیرنده‌های شنیداری افراد اتیستیک یادگیرنده دیداری هستند یعنی با دیدن هر آنچه که به صورت عملی رخ دهد آموزش می‌پذیرند. روش صوت در مانی برای افراد داری اختلال طیف اتیسم که آموزش دیداری دارند مؤثر واقع نمی‌شود؛ و از آنجا که اکثر نشانه‌های اختلال پردازش شنیداری در حوزه ارتباط زبان ظاهر می‌شوند، بنابراین حضور آسیب شناس گفتار و زبان در درمان این دسته از افراد اتیستیک بسیار اهمیت دارد؛ و همزمان از درمان مکمل صوت درمانی استفاده می‌شود. روش درمان صوت درمانی (AIT) روش درمانی مکمل است برای اختلالات یکپارچگی شنیداری، افراد داری اختلال طیف اتیسم، افسردگی، دیس لیکسیا و… هرچند در این روش همانند دیگر روش‌های درمانی ایراداتی وارد است اما از صد درصد مراجعه کننده تا 75% بهبودی نسبی پیدا کرده‌اند در این روش از طریق هدفون آستانه شنوایی را با کنترل و مهار کردن صداهای مزاحم به‌وسیله پخش موسیقی بالا می‌برند همین امر باعث بالا رفتن قدرت آموزش پذیری و بالا رفتن توانمندی در سخن گفتن افراد دارای اختلال اتیسم نیز می‌شود. مدت درمان 10 روزی 2 بار به مدت نیم ساعت برای آموزش می‌باشد. تأثیر روش صوت درمان در تعاملات اجتماعی افراد دارای اختلال طیف اتیسم نیز مشهود است.

یادآوری

در بعضی از موارد مشاهده شده که فرد دارای اختلال طیف اتیسم به اشتباه ناشنوا تشخیص گرفته شده این امر موجب شده تا مداخله در درمان فرد اتیستیک دیرتر از زمان طلایی (3 تا 5 سال) صورت گیرد و روند کنترل و آموزش به کندی انجام شود. پس بیش از هر زمانی در صورت مشاهده رفتار غیر متعارف در فرزندتان حتماً با چند متخصص نیز مشورت انجام دهید. موسسه خیریه طیف مهر مانی با در اختیار داشتن متخصصین مجرب به صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین و فضای مجازی) تجربیات خود را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

علمی و پژوهشی

اتیسمتشخیص اتیسمشنوایی شنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *